Po minuloročnej vzťahovej satire Objekt Ty podľa Arthura Schnitzlera tento raz zoskupenie Uhol_92 na Dotykoch a spojeniach uvedie generačný politický pamflet režisérky Alžbety Vrzguly. Inscenácia Ponížení a krvilační svojím názvom evokuje Dostojevského román Ponížení a potupení, v skutočnosti je inscenácia viac inšpirovaná románom Stefana Zweiga Svedomie proti násiliu. V jeho jadre leží spor francúzskeho teológa Sebastiána Castellia s Jánom Kalvínom postavený na obhajobe slobody náboženského svetonázoru proti totalitarizmu viery, fanatizmu, ktorý dokonca vedie k popravám protivníkov v protiklade s princípmi kresťanského učenia. V inscenácii však nejde primárne o obhajobu či obžalobu nejakého náboženského presvedčenia, ale o kritiku demagógie a populizmu a vyjadrenie znepokojenia nad stavom súčasnej spoločnosti, napríklad nad tým, ako cirkev stále ovplyvňuje politické myslenie a zákonodarstvo, aj napriek ústavne ukotvenej sekularite našej krajiny.
Inscenácia prezrádza rozčarovanie mladej generácie zo sveta, v ktorom žije. Je v istom zmysle radikálna, je gestom, ktorému nemusíme v každej chvíli rozumieť a s ktorým sa nemusíme ani nevyhnutne stotožniť, ale predsa v nás znepokojivo rezonuje. Naliehavosť, ale aj formálnu atraktivitu jej dodáva živá elektronická hudba zoskupenia Isobutane. Výtvarný kľúč k inscenácii určujú najmä nápadité kostýmy Bet Moth, ktoré kombinujú futuristický klubový štýl so zámernou výstrednosťou a opulentnosťou. Mladý tvorivý kolektív touto inscenáciou opäť demonštruje, že mu nie je ľahostajná budúcnosť našej spoločnosti, hoci ružovo ju v žiadnom prípade nevidí.
dramaturgia: Peter Galdík
scéna, kostýmy: Bet Moth
hudba: Isobutane
pohybová spolupráca: Zuzana Sehnalová
Alžbeta Vrzgula je režisérka a autorka textov. Študovala na VŠMU v Bratislave, absolvovala stáže vo Francúzsku a na JAMU v Brne. V roku 2017 s kolegami z katedry réžie a dramaturgie založili nezriaďované profesionálne divadlo Uhol_92. V ňom inscenuje prevažne vlastné texty. Je tiež koordinátorkou podujatí reflektujúcich tému klimatickej zmeny v umení.
dramaturgia: Peter Galdík
scéna, kostýmy: Bet Moth
hudba: Isobutane
pohybová spolupráca: Zuzana Sehnalová
Alžbeta Vrzgula je režisérka a autorka textov. Študovala na VŠMU v Bratislave, absolvovala stáže vo Francúzsku a na JAMU v Brne. V roku 2017 s kolegami z katedry réžie a dramaturgie založili nezriaďované profesionálne divadlo Uhol_92. V ňom inscenuje prevažne vlastné texty. Je tiež koordinátorkou podujatí reflektujúcich tému klimatickej zmeny v umení.
Najnovšia premiéra divadla Uhol_92 prináša sebavedomú a divadelne príťažlivo uchopenú výpoveď o tom, čo nás dnes tu a teraz trápi a čo nás bezprostredne formuje, ale aj limituje. Režisérka a autorka v jednej osobe v nej formuluje mnohé otázky o našej súčasnosti odvážne, drsne, otvorene – bez politickej korektnosti. Kto nám vládne? Máme ešte morálne autority? Kde je duchovná podstata náboženstiev? Kde všade sú skryté fanatizmus a boj o moc? A napokon: kto sú tí ponížení a krvilační v názve? Sú to výlučne tí druhí?
Zuzana A. Ferusová: NO FUTURE alebo Chceme len ukázať prstom na všetkých nebezpečných kreténov. In: kød, 4/2022
Je skvelou správou, že slovenské nezávislé divadlo nemusí trpieť žiadnym komplexom menejcennosti. Úroveň inscenácie Ponížení a krvilační v mnohom ďaleko prevyšuje kamenné divadlá. Dôkazom je nielen odvážna téma, ktorá by obstála aj na javisku prvej scény, ale aj jej výtvarná a hudobná stránka.
Soňa Jánošová: Naozaj Kristus prikázal páliť ľudí? Fanatizmus nepozná nevhodné storočie. In: SME, 18. 3. 2022
Najviac presvedčivým je azda posledný obraz – záverečná „modlitba“ Leny Libjakovej. Bohu sa v nej však neklania, ani ho neprosí o odpustenie. Libjaková s mikrofónom v ruke, ráznym postojom a slzami v očiach, plná hnevu, frustrácie i smútku zo všetkej nenávisti a netolerancie navôkol, kladie Bohu a tým, ktorí sa dnes za neho vydávajú, provokačné otázky. Také, ktoré si určite viacerí z nás už dlhšie s rovnakým pocitom zlosti i beznádeje sami kladú.
Zuzana Timčíková: Manifesty tolerancie, obžaloba fanatikov a odvážne slová Bohu. In: mloki.sk, 16. 3. 2021
dramaturgia: Peter Galdík
scéna, kostýmy: Bet Moth
hudba: Isobutane
pohybová spolupráca: Zuzana Sehnalová
Alžbeta Vrzgula je režisérka a autorka textov. Študovala na VŠMU v Bratislave, absolvovala stáže vo Francúzsku a na JAMU v Brne. V roku 2017 s kolegami z katedry réžie a dramaturgie založili nezriaďované profesionálne divadlo Uhol_92. V ňom inscenuje prevažne vlastné texty. Je tiež koordinátorkou podujatí reflektujúcich tému klimatickej zmeny v umení.