Čepiec

notifikácie
19:30
Národný dom | 90 min
vek 15+
PO PREDSTAVENÍ DISKUSIA
21 06

Katarína Kucbelová, Peter Palik
Čepiec

Zvolenské divadlo stavilo pri inscenácii Čepiec na literárnu predlohu, ktorá získala priazeň verejnosti aj odbornej kritiky. Cez prozaickú prvotinu Kataríny Kucbelovej inscenátori rozprávajú o našich koreňoch, dedičstve a tradíciách. Tie sú v románe aj inscenácii konfrontované so súčasnosťou moderného človeka. Za túžbou naučiť sa vyšívať čepiec, súčasť tradičného slovenského kroja, sa skrýva túžba pochopiť či objaviť čaro folklóru, voči ktorému je v meste žijúca Katka indiferentná. Cestami na dedinu a stretnutiami s jej obyvateľmi získava nielen triezvejší pohľad na Slovensko ako krajinu, v ktorej stále prevládajú rasové či rodové predsudky, ale aj na tradície, ktoré sú miestami azda prozaickejšie, než si hlavná postava predstavovala. Tieto zistenia zákonite vedú k potrebe nanovo si utvoriť obraz krajiny, z ktorej Katka pochádza, a následne nevyhnutne aj k úvahám nad vlastnou identitou.

Režisér Peter Palik vďaka projekciám a jednoduchej variabilnej scénografii na javisku vytvára obrazy ako na veľkom plátne, pričom aj herci a ich špecifický pohyb po scéne sú súčasťou jednotlivých kompozícií. V nich sa zrkadlí ruch mesta, ale najmä malebnosť či niekedy až zámerná gýčovosť dedinského prostredia odkazujúca k problematike skreslenej, romantizujúcej predstavy o vidieku. Jednotlivé svety prepája postava Katky v podaní hosťujúcej Terezy Kmotorkovej, ktorej výkon dynamizuje a poháňa inscenáciu vpred a je jej nosnou súčasťou. Hoci zvolenské divadlo využíva aj atraktivitu blízkosti regiónu, v ktorom sa príbeh odohráva, samotné miesto nie je pre tlmočenie tém zásadné. Nezáleží, kde, ale či a ako sme ochotní popasovať sa so svojím dedičstvom.

dramaturgia: Uršuľa Turčanová
scéna: Peter Palik
kostýmy: Viktória Csányiová
hudba: Martin Geišberg
hudobná spolupráca: Daniel Špiner
pohybová spolupráca, choreografie:  Libuša Bachratá
projekcie: Veronika Šmírová
Tereza Kmotorková a. h., Dana Karolová, Mária Knoppová, Svetlana Hank Sarvašová, Iveta Marcineková, Ondřej Daniš, Daniel Výrostek, Lucia Letková, Juraj Smutný, Marek Rozkoš, Ján Marcinek

Peter Palik vyštudoval bábkarskú réžiu a dramaturgiu na VŠMU, pôsobil ako dramaturg v Bábkovom divadle Žilina a interný režisér v Spišskom divadle. Spolupracuje s divadlami v Čechách, Poľsku, Nemecku aj Maďarsku. Je tiež autorom a režisérom rozhlasových hier, venuje sa predovšetkým tvorbe pre deti a mládež. Pôsobí aj ako pedagóg na Katedre bábkarskej tvorby Divadelnej fakulty VŠMU v Bratislave. Od roku 2020 je umeleckým šéfom Divadla J. G. Tajovského v Zvolene.

V predstavení sa fajčí.

dramaturgia: Uršuľa Turčanová
scéna: Peter Palik
kostýmy: Viktória Csányiová
hudba: Martin Geišberg
hudobná spolupráca: Daniel Špiner
pohybová spolupráca, choreografie:  Libuša Bachratá
projekcie: Veronika Šmírová
hrajú: Tereza Kmotorková a. h., Dana Karolová, Mária Knoppová, Svetlana Hank Sarvašová, Iveta Marcineková, Ondřej Daniš, Daniel Výrostek, Lucia Letková, Juraj Smutný, Marek Rozkoš, Ján Marcinek
réžia: Peter Palik

Peter Palik vyštudoval bábkarskú réžiu a dramaturgiu na VŠMU, pôsobil ako dramaturg v Bábkovom divadle Žilina a interný režisér v Spišskom divadle. Spolupracuje s divadlami v Čechách, Poľsku, Nemecku aj Maďarsku. Je tiež autorom a režisérom rozhlasových hier, venuje sa predovšetkým tvorbe pre deti a mládež. Pôsobí aj ako pedagóg na Katedre bábkarskej tvorby Divadelnej fakulty VŠMU v Bratislave. Od roku 2020 je umeleckým šéfom Divadla J. G. Tajovského v Zvolene.

v zákulisí: Ján Marcinek (asistent réžie), Mária Koštialiková (inšpícia), Vladena Škorvagová (šepkárka), Peter Petrinec (javiskový majster), Ivan Cingel, Peter Štrba, Peter Petrinec, Vladimír Kuchár (svetlá), Peter Číž, Peter Urban (zvuk), výrobu zabezpečili dielne DJGT pod vedením Miroslava Kováčika, Štefan Bartko, Vladimír Hromadík, Branislav Koller (výroba scény), Anna Ďuríková, Jana Kapusníková (krajčírky), Roman Spíro, Ivan Volek (rekvizity), Adriana Puchovanová, Mária Kerešová (garderóba), Dana Kováčiková (umelecká maskérka), Michal Ďurík, Ľubomír Ozimák, Ján Paučo, Branislav Krejčí, Vladimír Meloš, Roman Novák (javiskoví technici)
fotografie: Vanda Mesiariková
premiéra: 17. 05. 2021
recenzie

Divadelná adaptácia Kucbelovej románu je obzvlášť dobrou voľbou z hľadiska geografického pôsobenia DJGT, ktoré zdieľa so Šumiacom rovnaký región. Spolužitie miestnych s rómskou komunitou je pálčivou otázkou aj v samotnom Zvolene. V čase nárastu extrémizmu v lokalitách, v ktorých sa počas 2. svetovej vojny bojovalo proti fašizmu, je téma nevyhnutne aktuálna. Petrovi Palikovi sa spolu s tvorivým kolektívom podarilo vytvoriť komplexné a prepracované dielo, ktoré má potenciál podnecovať spoločenské a umelecké diskusie a rezonovať nielen v kontexte regiónu.

Viktória Oroszová: Všetky farby čepca. In:monitoringdivadiel.sk, 12. 4 2022

 

Napriek čiastkovým výhradám patrí nová zvolenská inscenácia k titulom, ktoré pravdepodobne preukážu svoje kvality nielen v kontexte DJGT, ale aj v celoslovenskom meradle. Prispieva k tomu aj obsadenie a práca s hercami. Základný vzťahový rámec cudzej osoby, ktorá naruší rutinu prostredia, do ktorého prichádza, posilňuje aj fakt, že hlavnú postavu stvárňuje hosťujúca herečka Tereza Kmotorková (Slavkovská), ktorá je v súbore novým elementom.

Martina Mašlárová: Čepiec ako dedičné tajomstvo. In: kød, 8/2021

 

Zvolenská inscenácia Čepiec je nepochybne v istom zmysle pre súbor prelomová. Evidentná je vysoká miera kolektívnej aj individuálnej hereckej disciplíny, čo sa výraznou mierou podpisuje pod úspech inscenácie.

Z hodnotenia členov Akadémie divadelných tvorcov (inscenácia bola nominovaná na Cenu Akadémie divadelných tvorcov 2020/2021)

diskusia po predstavení
festivalová recenzia
fotografie
V predstavení sa fajčí.
dramaturgia: Uršuľa Turčanová
scéna: Peter Palik
kostýmy: Viktória Csányiová
hudba: Martin Geišberg
hudobná spolupráca: Daniel Špiner
pohybová spolupráca, choreografie:  Libuša Bachratá
projekcie: Veronika Šmírová

réžia: Peter Palik

v zákulisí:
Ján Marcinek (asistent réžie), Mária Koštialiková (inšpícia), Vladena Škorvagová (šepkárka), Peter Petrinec (javiskový majster), Ivan Cingel, Peter Štrba, Peter Petrinec, Vladimír Kuchár (svetlá), Peter Číž, Peter Urban (zvuk), výrobu zabezpečili dielne DJGT pod vedením Miroslava Kováčika, Štefan Bartko, Vladimír Hromadík, Branislav Koller (výroba scény), Anna Ďuríková, Jana Kapusníková (krajčírky), Roman Spíro, Ivan Volek (rekvizity), Adriana Puchovanová, Mária Kerešová (garderóba), Dana Kováčiková (umelecká maskérka), Michal Ďurík, Ľubomír Ozimák, Ján Paučo, Branislav Krejčí, Vladimír Meloš, Roman Novák (javiskoví technici)

fotografie: Vanda Mesiariková
premiéra: 17. 05. 2021
hrajú:
Tereza Kmotorková a. h., Dana Karolová, Mária Knoppová, Svetlana Hank Sarvašová, Iveta Marcineková, Ondřej Daniš, Daniel Výrostek, Lucia Letková, Juraj Smutný, Marek Rozkoš, Ján Marcinek
Peter Palik

Peter Palik vyštudoval bábkarskú réžiu a dramaturgiu na VŠMU, pôsobil ako dramaturg v Bábkovom divadle Žilina a interný režisér v Spišskom divadle. Spolupracuje s divadlami v Čechách, Poľsku, Nemecku aj Maďarsku. Je tiež autorom a režisérom rozhlasových hier, venuje sa predovšetkým tvorbe pre deti a mládež. Pôsobí aj ako pedagóg na Katedre bábkarskej tvorby Divadelnej fakulty VŠMU v Bratislave. Od roku 2020 je umeleckým šéfom Divadla J. G. Tajovského v Zvolene.


Deprecated: Function the_block_template_skip_link is deprecated since version 6.4.0! Use wp_enqueue_block_template_skip_link() instead. in /data/7/5/75a2f01f-093a-4560-920c-436a2a311687/dotykyaspojenia.sk/sub/2022/wp-includes/functions.php on line 6078