acf
domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init
action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/7/5/75a2f01f-093a-4560-920c-436a2a311687/dotykyaspojenia.sk/sub/2022/wp-includes/functions.php on line 6121health-check
domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init
action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/7/5/75a2f01f-093a-4560-920c-436a2a311687/dotykyaspojenia.sk/sub/2022/wp-includes/functions.php on line 6121updraftplus
domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init
action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/7/5/75a2f01f-093a-4560-920c-436a2a311687/dotykyaspojenia.sk/sub/2022/wp-includes/functions.php on line 6121Zvolenské divadlo stavilo pri inscenácii Čepiec na literárnu predlohu, ktorá získala priazeň verejnosti aj odbornej kritiky. Cez prozaickú prvotinu Kataríny Kucbelovej inscenátori rozprávajú o našich koreňoch, dedičstve a tradíciách. Tie sú v románe aj inscenácii konfrontované so súčasnosťou moderného človeka. Za túžbou naučiť sa vyšívať čepiec, súčasť tradičného slovenského kroja, sa skrýva túžba pochopiť či objaviť čaro folklóru, voči ktorému je v meste žijúca Katka indiferentná. Cestami na dedinu a stretnutiami s jej obyvateľmi získava nielen triezvejší pohľad na Slovensko ako krajinu, v ktorej stále prevládajú rasové či rodové predsudky, ale aj na tradície, ktoré sú miestami azda prozaickejšie, než si hlavná postava predstavovala. Tieto zistenia zákonite vedú k potrebe nanovo si utvoriť obraz krajiny, z ktorej Katka pochádza, a následne nevyhnutne aj k úvahám nad vlastnou identitou.
Režisér Peter Palik vďaka projekciám a jednoduchej variabilnej scénografii na javisku vytvára obrazy ako na veľkom plátne, pričom aj herci a ich špecifický pohyb po scéne sú súčasťou jednotlivých kompozícií. V nich sa zrkadlí ruch mesta, ale najmä malebnosť či niekedy až zámerná gýčovosť dedinského prostredia odkazujúca k problematike skreslenej, romantizujúcej predstavy o vidieku. Jednotlivé svety prepája postava Katky v podaní hosťujúcej Terezy Kmotorkovej, ktorej výkon dynamizuje a poháňa inscenáciu vpred a je jej nosnou súčasťou. Hoci zvolenské divadlo využíva aj atraktivitu blízkosti regiónu, v ktorom sa príbeh odohráva, samotné miesto nie je pre tlmočenie tém zásadné. Nezáleží, kde, ale či a ako sme ochotní popasovať sa so svojím dedičstvom.
Peter Palik vyštudoval bábkarskú réžiu a dramaturgiu na VŠMU, pôsobil ako dramaturg v Bábkovom divadle Žilina a interný režisér v Spišskom divadle. Spolupracuje s divadlami v Čechách, Poľsku, Nemecku aj Maďarsku. Je tiež autorom a režisérom rozhlasových hier, venuje sa predovšetkým tvorbe pre deti a mládež. Pôsobí aj ako pedagóg na Katedre bábkarskej tvorby Divadelnej fakulty VŠMU v Bratislave. Od roku 2020 je umeleckým šéfom Divadla J. G. Tajovského v Zvolene.