updraftplus
domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init
action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/7/5/75a2f01f-093a-4560-920c-436a2a311687/dotykyaspojenia.sk/sub/2022/wp-includes/functions.php on line 6114Projekty nezávislého divadelného združenia Odivo, ktoré stabilne tvoria najmä režisérky Mária Danadová a Monika Kováčová, patria k očakávaným udalostiam sezóny. Sú vždy takmer istou zárukou formálnej invencie, ale predovšetkým otvárania dôležitých a neraz v umení aj spoločnosti marginalizovaných tém. Ich Vnorená je po Stopách v pamäti a čiastočne aj Svetlonosovi ďalším dielikom v línii diel, ktoré tematizujú intimitu každodennosti, krehkosť koexistencie s blízkou osobou odkázanou (aspoň čiastočne) na pomoc okolia. Tvorkyne sa pýtajú, akú pozornosť venujeme ľuďom, ktorí svojou, spravidla nanajvýš nezištnou starostlivosťou, v opakujúcej sa rutine ukrajujú kúsok svojho života v prospech iných. Často sú to matky, staré matky, dcéry či vnučky, od ktorých sa očakáva, že sa postarajú o choré malé dieťa či senilnú babičku. Aj línia rodovej nerovnováhy v opatrovateľských činnostiach je latentne prítomná v inscenácii.
Vo Vnorenej sa spolu s tvorkyňami a performerkou, ale aj živými hudobníkmi ponárame stále hlbšie do neutešenej reality, ktorú sprevádza častá únava či frustrácia z nekonečného kolobehu činností, ale tiež pocit vďaky, zadosťučinenia. Dominantnými prvkami inscenácie sú audio nahrávka autentického životného príbehu, výtvarná koncepcia „sústavy vaní“ a choreografia. Tvorkyne ju žánrovo označili ako re-performanciu pre premenlivý charakter diela, ktoré v sebe obsahuje aj istú nepredvídateľnú kvalitu. V každej repríze totiž bude účinkovať iná tanečnica či tanečník. Preto festivaloví diváci uvidia jedinečné predstavenie, iné než to, ktoré videla na premiére dramaturgická rada.
scénografia: Juraj Poliak
hudba a texty piesní: Myši na poli – Dávid Javorský, Lukáš Kubičina, Jakub Mudrák
zvuková kinetická inštalácia: Martin Bízik
audio prehovor: Zuzana Galková
stážistka: Martina Chmelanová
choreografia: Lívia Mendéz Marín Balážová
Mária Danadová herectvo a bábkové herectvo vyštudovala na VŠMU v Bratislave a DAMU v Prahe. Ako herečka, performerka a režisérka spolupracuje s viacerými divadlami a nezávislými zoskupeniami. Vedie tiež workshopy na rozvoj tvorivosti a kreatívneho myslenia cez prácu s objektom. Pôsobí aj v RTVS a spolu s Monikou Kováčovou umelecky vedie nezávislé divadelné zoskupenie Odivo.
Monika Kováčová vyštudovala divadelnú réžiu a réžiu alternatívneho a bábkového divadla. Je režisérkou prvých inscenácií pre batoľatá na Slovensku, ktoré získali Cenu za tvorivý čin v slovenskom bábkovom divadle. Je zakladajúcou členkou nezávislého divadelného zoskupenia Odivo. Ako dramaturgička spolupracuje so Záhradou – centrom nezávislej kultúry v Banskej Bystrici, venuje sa divadelnému manažmentu a produkcii.
scénografia: Juraj Poliak
hudba a texty piesní: Myši na poli – Dávid Javorský, Lukáš Kubičina, Jakub Mudrák
zvuková kinetická inštalácia: Martin Bízik
audio prehovor: Zuzana Galková
stážistka: Martina Chmelanová
choreografia: Lívia Mendéz Marín Balážová
Mária Danadová herectvo a bábkové herectvo vyštudovala na VŠMU v Bratislave a DAMU v Prahe. Ako herečka, performerka a režisérka spolupracuje s viacerými divadlami a nezávislými zoskupeniami. Vedie tiež workshopy na rozvoj tvorivosti a kreatívneho myslenia cez prácu s objektom. Pôsobí aj v RTVS a spolu s Monikou Kováčovou umelecky vedie nezávislé divadelné zoskupenie Odivo.
Monika Kováčová vyštudovala divadelnú réžiu a réžiu alternatívneho a bábkového divadla. Je režisérkou prvých inscenácií pre batoľatá na Slovensku, ktoré získali Cenu za tvorivý čin v slovenskom bábkovom divadle. Je zakladajúcou členkou nezávislého divadelného zoskupenia Odivo. Ako dramaturgička spolupracuje so Záhradou – centrom nezávislej kultúry v Banskej Bystrici, venuje sa divadelnému manažmentu a produkcii.
Štruktúra choreografie i autentickosť príbehu vo zvukovej nahrávke vytvárajú kontrapunkt k odťažitosti, nehybnosti až sterilite výtvarnej inštalácie a naznačujú to, čo v tejto dobe tak neuveriteľne potrebujeme: blízkosť a prejav empatie vnorením sa do seba navzájom.
Marek Godovič: Ponoriť sa pod hladinu pochopenia. In: mloki.sk, 25. 3. 2022
Bude zaujímavé sledovať, ako a kam sa re-performancia bude vyvíjať ďalšími reprízami. Natíska sa otázka, do akej miery ich vlastne reprízami môžeme nazvať.
Performerky/performeri dostanú od autoriek dramaturgickú koncepciu, základnú choreografickú štruktúru a inak si medzi vaňami môžu formovať jedinečný pohybový materiál.
Michaela Pašteková: Zhlboka sa nadýchnuť a nezabudnúť sa vynoriť. In: kød, 4/2022
scénografia: Juraj Poliak
hudba a texty piesní: Myši na poli – Dávid Javorský, Lukáš Kubičina, Jakub Mudrák
zvuková kinetická inštalácia: Martin Bízik
audio prehovor: Zuzana Galková
stážistka: Martina Chmelanová
choreografia: Lívia Mendéz Marín Balážová
Mária Danadová herectvo a bábkové herectvo vyštudovala na VŠMU v Bratislave a DAMU v Prahe. Ako herečka, performerka a režisérka spolupracuje s viacerými divadlami a nezávislými zoskupeniami. Vedie tiež workshopy na rozvoj tvorivosti a kreatívneho myslenia cez prácu s objektom. Pôsobí aj v RTVS a spolu s Monikou Kováčovou umelecky vedie nezávislé divadelné zoskupenie Odivo.
Monika Kováčová vyštudovala divadelnú réžiu a réžiu alternatívneho a bábkového divadla. Je režisérkou prvých inscenácií pre batoľatá na Slovensku, ktoré získali Cenu za tvorivý čin v slovenskom bábkovom divadle. Je zakladajúcou členkou nezávislého divadelného zoskupenia Odivo. Ako dramaturgička spolupracuje so Záhradou – centrom nezávislej kultúry v Banskej Bystrici, venuje sa divadelnému manažmentu a produkcii.