Prevádzači

notifikácie
16:00
Štúdio | 100 min
vek 15+
PO PREDSTAVENÍ DISKUSIA
21 06

Lenka Garajová
Prevádzači

Po SHIfTe, ktorý bezprostredne zachytával život počas pandémie a vychádzal zo zážitkov a úvah účinkujúcich hercov a herečiek, Divadlo Petra Mankoveckého na spoluprácu na svojej ďalšej inscenácii oslovilo dramatičku a dramaturgičku Lenku Garajovú. Tá súboru na mieru napísala veľmi podnetný a originálny text, ktorým sa jej navyše podarilo organicky sa napojiť na charakter tvorby DPM a jeho tvorivých individualít. Témou smrti a smútenia v súčasnosti, v ktorej čoraz viac prevláda odcudzenie, než pocit spolupatričnosti, Prevádzači pomyselne nadväzujú na SHIfT a do väčšej hĺbky rozvíjajú jeho (nevypovedané) témy. Samozrejme, hra ani inscenácia neostávajú iba pri smrti spojenej s pandémiou, práve naopak, skúmajú aj jej iné príčiny, no najmä jej dôsledky či dosahy. Vo svetle smrti sa odhaľuje napríklad problematika povrchných vzťahov a Garajová otvára aj tému starostlivosti o psychické zdravie či potrebu vnímavosti a empatie voči druhým.

Režisér inscenácie Šimon Ferstl pri realizácii volil jednoduchosť výrazových prostriedkov a v súlade s témou vytvoril tlmenú, miestami až ťaživú atmosféru. Nejde však o trúchlivé dielo, bližšie má skôr k akejsi úvahovej meditatívnosti. Tvorivý tím trefne aj vtipne tematizuje rolu sociálnych médií zasahujúcich do (takmer) každej časti našich životov, vrátane tej poslednej. Špeciálne miesto v inscenácii zastáva herec Tomáš Pokorný v postave mŕtveho Emila, ktorý na javisku ožíva v spomienkach svojich priateľov a plasticky dokáže zobraziť melanchóliu, ale aj cynizmus prehliadaného človeka. Garajovej a DPM sa podarilo vytvoriť dielo, ktoré hľadí na smrť očami človeka 21. storočia: bez pátosu, no často aj bez viery či iného pevného bodu, o ktorý sa môže zachytiť. Každý si tak hľadá vlastnú formu trúchlenia.

Inscenácia získala Zvláštnu cenu poroty na festivale Nová dráma/New Drama 2022.

dramaturgia: Lenka Garajová
scéna a kostýmy: Laura Štorcelová
hudba: Martin ISO Krajčír
svetelný dizajn: Matúš Gavorník

 

Edita Koprivčević Borsová, Lenka Libjaková, Jakub Jablonský, Tomáš Pokorný, Tomáš Turek

Šimon Ferstl vyštudoval herectvo na Vysokej škole múzických umení. V roku 2015 založil Divadlo Petra Mankoveckého (DPM), v ňom absolvoval režijný debut s inscenáciou Boh je DJ (2016). Neskôr sa ako režisér podpísal pod autorskou inscenáciou Moc na jednu noc, pod inscenáciou dramatizácie Kafkovho Procesu a režíroval tiež divadelnú esej Útek od divočiny. V DPM stále pôsobí ako principál, herec a režisér.

V predstavení sa používajú vulgarizmy.

dramaturgia: Lenka Garajová
scéna a kostýmy: Laura Štorcelová
hudba: Martin ISO Krajčír
svetelný dizajn: Matúš Gavorník

 

hrajú: Edita Koprivčević Borsová, Lenka Libjaková, Jakub Jablonský, Tomáš Pokorný, Tomáš Turek
réžia: Šimon Ferstl

Šimon Ferstl vyštudoval herectvo na Vysokej škole múzických umení. V roku 2015 založil Divadlo Petra Mankoveckého (DPM), v ňom absolvoval režijný debut s inscenáciou Boh je DJ (2016). Neskôr sa ako režisér podpísal pod autorskou inscenáciou Moc na jednu noc, pod inscenáciou dramatizácie Kafkovho Procesu a režíroval tiež divadelnú esej Útek od divočiny. V DPM stále pôsobí ako principál, herec a režisér.

fotografie: Dorota Holubová
premiéra: 29. 01. 2022
recenzie

Hoci má inscenácia formu uzavretých scén, tvorcom sa podarilo budovať ju tak, aby sa vyvíjala a spela ku skutočnej katarzii. Dôležitá je v tomto smere nielen réžia Šimona Ferstla, ale aj jeho spolupráca s výtvarníkmi inscenácie. Neprehliadnuteľný je najmä svetelný dizajn a videoprojekcie, ktoré doslova aj obrazne oživujú mŕtveho.

Soňa Jánošová: Kým pri mene svieti zelená bodka, môžeme sa tváriť, že nikto nezomrel. In: SME, 15. 2. 2022

 

Prevádzači sú ďalšia inscenácia v repertoári DPM, schopná ťažiť aj z ťaživých tém, ktoré sú v pandémii ešte vypuklejšie. Robí to však neprvoplánovým spôsobom a s ľahkosťou, čomu napomáha aj ambientná hudba a najmä herecké obsadenie. Kým Turek, Jablonský, Libjaková a Borsová využívajú princíp komentovania s nadhľadom a darí sa im výborne balansovať na hrane vážnosti a (čierneho) humoru, Pokorný utlmuje komický register, no v divákovi dokáže rovnako vyvolať úsmev a sprostredkovať bizarné myšlienky.

Martina Mašlárová: Emil a jeho (naši) priatelia. In: mloki.sk, 20. 2. 2022

 

Pokorný neskĺzava do roly tragéda, naopak, suchopárnym, často jednoslovným vyjadrením situáciu odľahčí, aby následne až v druhom pláne na publikum naplno doľahla jej skutočná ťaživosť. Funkčne a plasticky pracuje s cynizmom, ktorý jednoznačne slúži na obranu pred ďalšími zraneniami duše.

Lucia Galdíková: Neisté blúdenie za hranicou onoho sveta. In: kød, 3/2022

diskusia s tvorcami
festivalová recenzia
fotografie
V predstavení sa používajú vulgarizmy.

dramaturgia: Lenka Garajová
scéna a kostýmy: Laura Štorcelová
hudba: Martin ISO Krajčír
svetelný dizajn: Matúš Gavorník

 


réžia: Šimon Ferstl

fotografie: Dorota Holubová
premiéra: 29. 01. 2022
hrajú:
Edita Koprivčević Borsová, Lenka Libjaková, Jakub Jablonský, Tomáš Pokorný, Tomáš Turek
Šimon Ferstl

Šimon Ferstl vyštudoval herectvo na Vysokej škole múzických umení. V roku 2015 založil Divadlo Petra Mankoveckého (DPM), v ňom absolvoval režijný debut s inscenáciou Boh je DJ (2016). Neskôr sa ako režisér podpísal pod autorskou inscenáciou Moc na jednu noc, pod inscenáciou dramatizácie Kafkovho Procesu a režíroval tiež divadelnú esej Útek od divočiny. V DPM stále pôsobí ako principál, herec a režisér.


Deprecated: Function the_block_template_skip_link is deprecated since version 6.4.0! Use wp_enqueue_block_template_skip_link() instead. in /data/7/5/75a2f01f-093a-4560-920c-436a2a311687/dotykyaspojenia.sk/sub/2022/wp-includes/functions.php on line 6078